Jangkitan pundi kencing Rawatan Asli dan Pemulihan

Jangkitan pundi kencing Rawatan Asli dan Pemulihan

Jangkitan pundi kencing adalah dianggap sangat teruk, walaupun pada tahap di mana mereka boleh mempunyai kesan ke atas pundi kencing atau merebak ke buah pinggang atau prostat. Kebanyakannya jangkitan pundi kencing mungkin boleh didapati pada individu yang mempunyai sejarah halangan kencing, seperti batu buah pinggang atau pembesaran prostat. Selain itu, wanita dalam umur 20-50 yang paling mungkin untuk mengalami jangkitan ini.

Terdapat pelbagai rawatan rumah yang boleh diambil untuk membasmi jangkitan pundi kencing. Ia sering percaya bahawa penggunaan barli, jus lemon, marigold, Jelatang, thyme, Marshmallow, susu jagung, bendi, jus tembikai, jus bawang, kubis, bawang putih, jus delima, oren, nanas, kulit pisang, yogurt, pasli dan air yang banyak dan lain-lain boleh mengurangkan jangkitan pundi kencing.

Selain itu, penggunaan jus timun adalah rawatan rumah yang paling penting didapati berfaedah dalam rawatan jangkitan pundi kencing. Pesakit perlu diberi segelas jus, dicampur dengan dua sudu teh madu. Ia adalah dinasihatkan bahawa pesakit diberikan satu sudu jus limau segar tiga kali sehari.

Satu lagi remedi berharga untuk penyakit ini ialah penggunaan minyak kayu sandal. Pesakit perlu diberi dos lima titik pada mulanya dan secara beransur-ansur dos ini boleh meningkat kepada 10-30 turun. Pesakit juga boleh diberikan memampatkan panas dan sejuk untuk merawat jangkitan pundi kencing.

Seseorang itu perlu mengelakkan alkohol, kopi dan teh kerana minuman ini mengandungi kafein, yang perlu dilarang. Oleh kerana air flushes luar patogen dalam kencing dan juga mencairkan air kencing, seseorang itu perlu minum banyak air.

Cara yang paling berkesan untuk mencegah jangkitan pundi kencing sedang minum jus kranberi, yang memeriksa pertumbuhan bakteria dan menyekat mereka daripada melekatkan diri mereka kepada dinding pundi kencing, sekali gus mengurangkan kekerapan jangkitan pundi kencing. Kaedah lain ialah penggunaan Lysimachia, herba Cina, kerana ia menghalang pembentukan batu. Adalah lebih baik untuk pesakit yang mempunyai campuran jus bawang putih dan minyak zaitun dicampur dalam segelas air suam. Sedikit baking soda bercampur-campur dalam segelas air dianggap memberi manfaat kepada pesakit kerana ia membantu dalam mengurangkan jangkitan. Selain daripada itu, punca yang paling biasa untuk berulang penyakit ini menahan keinginan untuk membuang air kecil untuk masa yang lama; oleh itu ia adalah dinasihatkan bahawa pesakit mengelakkan menahan air kencing.

Pengambilan buah-buahan seperti nanas boleh memberi manfaat kerana ia mengandungi enzim, bromelain, yang dipercayai berguna dalam menyekat jangkitan saluran kencing. Selain daripada itu, punca yang paling biasa untuk berulang penyakit ini menahan keinginan untuk membuang air kecil untuk masa yang lama; oleh itu ia adalah dinasihatkan bahawa pesakit mengelakkan menahan air kencing. Selain itu, penyelenggaraan kebersihan yang betul adalah kunci untuk mengurangkan penyakit ini. Dalam usaha untuk mencegah penyakit ini, seseorang itu perlu mengelakkan diri daripada memakai pakaian yang ketat, terutamanya pakaian dalam, kerana ia mewujudkan persekitaran yang baik untuk pertumbuhan bakteria.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar